NewsLetter


چرا تشک و تختخواب بادی؟

ارسال شده در 10th Apr 2009 @ 7:04 PM


 می توان گفت تمام انسان ها، كم و بیش درمناطقی از كمر، استخوان های کتف و ستون مهره ی خود احساس درد دارند. سالیان گذشته، پزشكان و مهندسین ارگونومیست، استراحت های طولانی در بستر و عدم هر گونه فعالیت را به بیماران این دردها توصیه می كردند، اما امروزه پیشرفت علم پزشکی اثبات می کند که  استراحت زیاد از اندازه نه تنها که سبب طولانی شدن درمان انواع كمردردها و رگ به رگ شدگی می شود، بلکه گاهی به طور کلی بازدارنده ی درمان است.

   در بررسی آمارهای پزشکی متوجه این موضوع می شویم که کمر درد دومين علت مراجعه مردم به پزشک است. به طوری که می توان گفت  60 تا 80 درصد از مردم در طول زندگي کمر درد را تجربه می کنند.

   دکتر کارآموزيان متخصص جراحی مغز و اعصاب و عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، گفته اند : "کمردرد شايعترين علت ناتوانی بسياری از افراد کمتر از 45 سال است و در طول سال، 15 تا 20 درصد مردم به خاطر کمر درد به پزشک مراجعه می کنند."  علت این امر در 85 درصد از موارد، استفاده از تشک هایی بدون استاندارد مناسب است. چرا که تشک های معمولی در قسمت هايی که وزن بدن شما بيشتر است، دچار فرورفتگی می شود و به سرعت شکل اصلی خود را از دست می دهد.
 
   از سویی دیگر تعداد زیادی از افراد عادت دارند به يک سمت بخوابند، بنابراين فرورفتگی های تشک سبب خميدگی در پشت آن ها می شود و در نهایت این خمیدگی به سفت شدن عضلات و دردهای عمیق کمر و پشت منجر می گردد. دکتر میرهادی فوق تخصص دردهای مفصلی می گوید: " تنها راه فرار از این اتفاق خوابيدن روی تشک هایی است که به آسانی دچار فرورفتگی در یک نقطه نمی شوند. از سمتی بیماران باید بدانند که به همان اندازه که تشک های کم ارتفاع سبب دردهای ستون مهره و افزایش دردهای روماتیسمی می شوند، تشک های سفت نیز این ناراحتی ها را افزایش می دهند و بیمار باید از تشک هایی با خاصیت ارتجاعی مناسب نظیر کلیه ی تشک ها و یا تخت های بادی و آبی که اساسا برای درمان طراحی شده اند، استفاده کند."